جایگاه فرش به عنوان عنصر هویت بخش در هتل های ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سمیه صالحی
- استاد راهنما نادیه ایمانی صمد سامانیان
- سال انتشار 1390
چکیده
در سال های اخیر، دغدغه های تجاری فرش، سبب غافل ماندن از بعد فرهنگی- هنری آن شده است؛ تا جایی که ارزش های فرهنگی-هنری فرش به درستی شناسانده نشده است؛ چرا که در بیشتر منازل امروز ایرانی، به فرش، فقط به عنوان یک کف پوش تزئینی نگاه می شود تا جایی که هر کف پوشی با هر طرح و رنگی، حتی غیر ایرانی می تواند جایگزین آن شود. شاید یکی از بهترین راه هایی که می توان از طریق آن ارزش های فرهنگی-هنری فرش را بازشناخت، وارد کردن آگاهانه ی فرش به عرصه ی صنعت توریسم باشد؛ یعنی در یک نگاه متفاوت، می توان در شناختن و شناساندن وجوه فرهنگی فرش از هتل های ایرانی یاری جست. به عبارت دیگر فرش می تواند در معماری و معماری د اخلی یک هتل ایرانی، فراتر از یک کف پوش مطرح شده و به فضای حاکم بر هتل، رنگ وبویی ایرانی ببخشد. اما به راستی فرش ایرانی دارای چه ویژگی هایی است؟ و چگونه می تواند علاوه بر داشتن نقش تزئینی در هتل ها، عنصر شاخص فرهنگ و هنر ایرانی یا حتی قوم خاصی از اقوام ایرانی باشد؟ در این پژوهش پاسخ گویی به این مساله در سه فصل در پی گرفته می شود که در فصل اول با عنوان «ویژگی های فرش ایران» به شناخت اجمالی فرش ایرانی و انواع آن بر اساس مناطق بافت، جامعه ی بافت، طرح و نقش و اندازه ها پرداخته شده است. پس از آگاهی از ویژگی های فرش ایرانی، در فصل دوم با عنوان «ویژگی های هتل های ایرانی از منظر معماری داخلی»، به پیشینه ی تاسیسات اقامتی در ایران، هتل و انواع آن و صنعت توریسم پرداخته می شود. اما مسئله ی مهم در این بخش ایرانی نامیدن یک هتل است که برای ورود به این بحث ابتدا به تعریف معماری و معماری داخلی و دکوراسیون پرداخته می-شود تا بتوان هتل را از منظر معماری داخلی بررسی نمود. پس از آن، یک هتل، در بحث القای هویت ایرانی، مانند دیگر بناهایی پنداشته می شود که در معماری معاصر ایران، با بحران هویت روبرو هستند و بدین ترتیب در نگاهی گسترده تر، به مساله ی إلقای هویت ایرانی به معماری دوره ی معاصر ایران، از دیدگاه های مختلف پرداخته شده است. سپس هتل عباسی اصفهان، که با زنده نمودن یک کاروانسرای قدیمی، به عنوان نمونه موفقی که از فرش ایرانی برای حفاظت از اصالت و جایگاه فرش و هویت بخشی به معماری داخلی استفاده شده است، معرفی می شود. در فصل سوم با عنوان «جایگاه فرش در القای هویت به هتل های ایرانی»، پس از بیان مفهوم هویت در بحث ارتباط فرش با هویت ایرانی، تنها به بیان مولفه های فرهنگ و هنر ایرانی پرداخته شده و از میان این مولفه ها به یافتن دو ارتباط؛ یکی، ارتباط فرش با آیین های ایرانی و دیگری، ارتباط فرش با معماری ایرانی پرداخته شده است تا مشخص شود که فرش در زمره ی هنر ایرانی است و می تواند فرهنگ و هنر ایرانی را القا نماید. سپس، ارزش فرش در حال حاضر، در صنعت توریسم ایران و هتل های ایرانی و نیز جایگاهی که می تواند در این هتل ها به عنوان عنصر هویت بخش داشته باشد معرفی شده است.
منابع مشابه
هویت ماهی در فرش ایرانی
Each entity in the universe is a symbol, containing a meaning which must be sought in its own circle of existence or maybe even out of it. The source of every symbol is either nature or a derivative of it, in one way or another. In carpet designing process, a deep and rich sensation is expressed using pure and abstract objects and shapes. Fish too, is a symbol of this kind which will be conside...
متن کاملجایگاه و میزان تأثیر رشتۀ دانشگاهی فرش در بهبود اقتصادی فرش ایرانی در دوران معاصر
Nowadays, the hand-woven carpet industry has lost its status in international market due to economic issues and international policy towards Iran, moving it into a slow deterioration. On the other hand, the domestic market of hand-woven carpet has recessed in a way that even those few shoppers can’t afford buying carpets. The hand-woven carpet market situation needs changes in cultural...
متن کاملبررسی جایگاه برند فرش دستباف ایرانی از نگاه مشتریان اروپایی
صنعت فرش سابقه طولانی در کشور داشته و در گذشتههای دور بهعنوان یکی از صنایع کلیدی کشور محسوب و قبل از کشف و فروش نفت، بخش اعظم صادرات محصولات کشور را فرش تشکیل میداد. با این حال، فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهان و خاصه کشورهای اروپایی هنوز حرفی برای گفتن دارد. این پژوهش به بررسی جایگاه برند فرش ایران از نظر مصرفکنندگان اروپایی میپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و جامعه آماری آن در ف...
متن کاملجایگاه و میزان تأثیر رشتۀ دانشگاهی فرش در بهبود اقتصادی فرش ایرانی در دوران معاصر
امروزه هنر ـ صنعت فرش دست باف با توجه به مسائل اقتصادی و سیاست های بین المللی در قبال ایران جایگاه خود را تقریباً در بازارهای جهانی از دست داده و به تدریج دچار رکود شده است. ازطرف دیگر، بازار داخلی فرش دست باف نیز از رونق افتاده و دیگر همان تعداد اندک هم نمی توانند خریدار فرش دست باف باشند. در چنین شرایطی تفکر بازاری فرش دست باف، نیازمند تغییر و تحول، هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی است. دیگر زما...
متن کاملجایگاه و هویت زن در جدال گفتمان های ایرانی(با تاکید بر گفتمان امام خمینی)
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل تفاوت هویت و جایگاه دال زن در گفتمان امام خمینی(ره) با گفتمانهای پیشین در تاریخ ایران از عصر باستان تاکنون میباشد. جامعه آماری پژوهش متون تاریخی مربوط به هر دوره میباشد که بصورت هدفمند انتخاب شده و براساس نظریه گفتمان ارنستو لاکلا و شنتال موفه تحلیل شدهاند. یافته ها نشان داد که گفتمان باستان هیچ هویت و شان انسانی برای زنان قائل نبوده و زن را به مثابه اشیاء م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023